21. elokuuta 2017

Onko siellä ketään?

Viikonloppu meni sitten tosiaan pääasiassa nukkuessa. Flunssa on nyt edennyt siihen pisteeseen, että kurkku ei ole enää kipeä, mutta pää on sitäkin enemmän täynnä räkää. Uuvuttaa edelleen ja sohva onkin nyt ollut erittäin kovassa käytössä. Vielä ei ole tarvinnut saikuttaa töistä.

Lugesteronin lopetuksesta ei tullut mitään muutoksia oireisiin. Kestokrapula jatkuu edelleen, rinnat on kivikovat ja pelkkä mieheni halaaminen sattuu rintaan. Masu pömpöttää edelleen siihen malliin, että näyttää ihan siltä kuin olisin raskaana. Jostain syystä kuitenkin tulee vähän väliä sellainen olo, että onkohan siellä sittenkään ketään?

Doppleria kokeilin taas lauantaiaamuna, mutta en löytänyt mitään. En oikein tiedä, että missä asennossa sitä pitäisi edes olla, joten olen ihan ulalla koko doppleroinnin kanssa. Olen varmaan posottanut sillä molluskalla taas ihan väärään suuntaan :D Ainakin sellaisen havainnon tein, että tuosta ihan vähän navan alapuolelta kuulee oman sykkeen *viuh viuh viuh*. Sitäkin on toisaalta ihan hauskaa kuunnella, heh.

Lauantaina siivoillessa mulle tuli yhtäkkiä ihan kauhea huimauskohtaus. Näkökenttä alko yhtäkkiä kallistumaan vinoon ja tuntui, että kaadun. Kohtaus meni onneksi nopsasti ohi. Menin kuitenkin hetkeksi istumaan keittiönpöydän ääreen ja söin mansikoita välipalaksi.

Huomenna onkin sitten taas yksi etappi matkassa, kun käyn siellä labrassa ottamassa veri- ja virtsanäytteet. Mua pelottaa jo valmiiks, et miten saan pidäteltyä sen neljä tuntia, kun nyt on muutenkin joku sellainen ihme vaihe, että voisin juoda vettä taas litratolkulla. Sitä ootellessa.

Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille!

18 kommenttia:

  1. Tiedän fiiliksen kun miettii onko masussa elämää. Mulle on muodostunut nyt pieni oikea kumpu jonka huomaan aamulla ku herään, iltaa kohden silti vielä turvottaa ja vatsa kasvaa. Koskakohan sitä luottaa raskauteen? :D oireita kun kuitenkin on.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Varmaan vasta sitten kun alkaa tuntea liikkeitä :) Ja masun kasvaessa ♥ Niitä odotellessa :D

      Poista
  2. Moikka.

    Minä sain sydänäänet kuulumaan melko aikaisin, mutta se vaati pitkää etsintää ja keskittymistä! :D En arvannut, että äänet kuuluisivat niin alhaalta, hyvin likeltä häpyluuta (välillä jopa häpyluun alta, laitetta täytyi pitää hassussa kulmassa vaikea selittää, heh) ja rasvaa/geeliä tarvitsi reilusti. Siinä kun aikansa pyöritteli ja hellästi painoi, alkoi äänet jostain syvältä kantautua! <3 Sen jälkeen äänet löytyi suht helposti, kun oikean paikan oppi löytämään ja tietenkin viikkojen myötä se helpottui.

    Onnea etsintöihin! :) <3

    -Niina-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos vinkeistä Niina :) Mä oon selkeesti yrittänyt kuunnella niitä ihan väärästä paikasta, vaikka kyllä tiesin, että se kohtu on vielä tosi alhaalla. Täytyypä kokeilla vielä uudemman kerran myöhemmin :)

      Poista
  3. Mun mielestä noin pieneltä pitää kuunnella tosi alhaalta sykettä, jostain häpyluun kohdalta tms.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä oon varmaan kuunnellut sitten ihan väärästä kohtaa :D Vaikka tiedän kyllä, että kohtu on tässä vaiheessa vielä tosi alhaalla, mut en ihan kauheen alhaalta ole vielä kokeillut. Kiitos vinkeistä! :)

      Poista
  4. Voi olla vielä todella vaikeaa löytää kotidopplerilla sykettä noillakaan viikoilla, kun se on erittäin haastavaa neuvolassakin, eikä sitä välttämättä kuulu sielläkään. 12 vko:sta eteenpäin varmaan kotidopplerilla alkaa paremmin kuulumaan. Muistan vain kun aikanaan olin neuvolassa harjoittelussa, niin harvemmin itse kokemattomana terkkaopiskelijana niitä löysin rv10. Tosi alhaaltahan ne kuuluu jos kuuluu, todennäköisesti ihan siitä karvoituksen alusta ;D Itse olen myös tuota doppleria harkinnut jahka pidemmille viikoille pääsen, mutta mietityttää että meneekö illat vaan niitä ääniä paniikissa metsästäessä. Todennäköisesti en malta olla hankkimatta. - Riksu

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, se neuvolan terkka jo vähän varoittelikin, että näin varhaisilla viikoilla voi olla vielä tosi vaikeeta löytää yhtään mitään :D Mä oon selkeesti kokeillut vielä ihan väärästä paikasta, mutta täytynee kokeilla pian uudestaan. Mä en oo tuota doppleria vielö pahemmin panikoinut. Välillä unohdan koko laitteen olemassa olon kokonaan :D Vitsi sit jos sen sykkeen vielä löytää joskus, ni tulee kyllä voittajafiilis :D haha.

      Poista
  5. Kannattaa kokeilla ihan siitä häpyluun yläpuolelta, sieltä löytyi meillä monet kerrat alussa <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti vinkistä, pitääpi kokeilla :) Toivottavasti pian jo löytyisi syke ♥

      Poista
  6. Mulla oli kohtu eteenpäin kallistukut ja istukka takana ja vähän rasvakerrosta vatsassa joten odotin kuulevani äänet dopplerilla aikaisin. Joka päivä yritin mutta vasta rv 14 lopuilla löytyi äänet :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha voi ei :D Onneks tuossa välissä ehtii olla jo ultrakin, niin ei ehkä ihan tajuton paniikki iske :D Katotaan kauan mulla menee löytää sykkeet.

      Poista
  7. Toistelen samaa kuin muutkin, eli sitä sykettä pitää etsiä ihan todella todella alhaalta! Ihan sieltä karvoituksen rajalta tai jopa päältä. Paljon jotain geeliä tms, mä käytin itse vauvaöljyä. Ja silläkin on eroa et miten sitä doppleria ns. suuntaa, eli vähän painamalla eri suuntiin voi sit kuulua sykkeetkin paremmin.

    Dopplerista ollaan montaa mieltä, itselleni se oli ihan pelastus kolmen keskenmenon jälkeen. Jossain vaiheessa huomasin etten tarvitse sitä enää ja unohdin koko laitteen olemassaolon. Nyt tuossa tuhisee 2-viikkoinen pikkukundi vieressä :) Mutta mun raskausaikaan se doppler toi paljon rauhaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä oon selkeesti ihan amatööri vielä tuon dopplerin kanssa :D Kiitos paljon vinkeistä. Pitääpi kokeilla tänään taas uudestaan.
      Mä olen myös huomannut, että moni ei tuosta dopplerista tykkää, kun se voi aiheuttaa turhaa paniikkia, mutta niinkuin sanoit, keskenmenojen jälkeen se tuo varmasti paljon myös lohtua, kun ne sydänäänet sieltä viimein löytyy. Toivottavasti näillä vinkeillä löydän pian itsekkin meiän pikkuisen sykkeen ♥ :)

      Poista
  8. Suosittelen hakemaan pissapurkit etukäteen (meiltä sai neuvolasta), jolloin ainakin itse pystyin jotenkuten seisomaan jalat ristissä kotona viimeisen tunnin ennen näytteen ottamista. Itselläni ei olisi onnistunut virtsanäytteyden otot mitenkään labrassa, kun rakko ei kestänyt yhtään ylimääräistä askelta, saati mitään ylimääräisiä aikataulujen muutoksia tai jonoja ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha, katotaan miten mun käy :D se neuvolan terkka onneks sano et jos ei onnistu siin verikokeen kans samaan aikaan ni riittää et vien sen joskus myöhemmin mihin tahansa labraan :)

      Poista
  9. Vauvan sydänääni kuullostaa junan tukutukselta, 140-160/min yleensä. Oman sydämenäänen ja istukan suhinan kyllä erottaa niistä :)

    Ja kuten muutki sanoo, niin alemmas :D
    En tiedä millanen sun laite on, mutta hieman vinoon osottaa sinne luun alle vaikkapa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tänään onnistuin löytämään pikkuisen sykkeen :') ja kyllä sen tosiaan tunnistaa. Mulla on semmonen Angel soundsin pikkanen molluska doppleri :D olikohan se joku "jumper" nimeltään.

      Poista

Muistathan pysyä asiallisena :)