28. helmikuuta 2019

Kp 1

Onpa jotenkin hassua laskea taas kierronpäiviä, kun siitä on jo melkein parisen vuotta, kun sitä viimeksi edes ajatteli. Eli täällä siis alkoi menkat ekaa kertaa synnytyksen jälkeen.

Tosiaan viikko sitten, kesken shoppailun, tunsin, että nyt valahti jotain housuun. Riensin pikaisesti kauppakeskuksen invavessaan rattaiden kanssa ja huomasin menkkojen alkaneen. Eihän mulla tietenkään ollut mitään siteitä tai muita mukana, joten improvisoin ja laitoin yhden liivinsuojan housuihin :D Toimii! Kannatti näköjään säilyttää sitä yhtä Liberon näytepakkausta hoitolaukussa.

Oon jo pitkään jännäillyt, että koskahan ne ekat menkat tulee ja mimmoset ne on. Olen lukenut paljon kauhutarinoita siitä, että sitä verta tulee sitten niin paljon, ettei mitkään suojat riitä sitä pidättelemään. Niinpä ostinkin heti vuodon alettua kaupan hyllyt tyhjiksi erilaisista siteistä ja tampooneista. Ja kyllähän sitä sitten tulikin aika paljon, mutta kyllä siihen ihan normi suojat riitti, haha.

Synnytyksestä on nyt tosiaan melkein 11 kuukautta. Olen lukenut, että monella on alkanut menkat just näillä tienoilla, joten osasin vähän jo ounastella asiaa. Itseasiassa musta on tuntunut jo pari kuukautta siltä, että kierto olis lähtenyt käyntiin, mutta mitään vuotoa ei vaan ole tullut. Eli siis nää perus menkkafinnit ja mielialamuutokset oli ikäänkuin ihan selkeitä, mutta kierto ei vaan päättynyt vuotoon. Tässä kierrossa oli kuitenkin jotain hämärää ja olin jo satavarma, että nyt on tosi kyseessä. Niinkuin sitten lopulta olikin. Sorry nyt tulee vähän TMI, mutta siis valkovuoto oli ihan erilaista kuin ennen ja sitä tuli paljon. Siis todella PALJON. Ovulaation (tai siis ainakin oletan sen olleen ovis) aikaan vuotoa tuli niin paljon, että luulin ihan tosissani kärsiväni virtsankatkailusta, koska sain olla koko ajan vaihtamassa ph-suojaa. Aloin jo miettimään, että nyt on ihan pakko alottaa lantionpohjanlihasten kuntoutus, kun ei enää pysty muka pidättelemään yhtään :D Kunnes se sitten yhtäkkiä loppui kuin seinään. Ei enää "virtsankarkailua." Sanoin jo miehellekin, että nyt jos toi ei ollut ovis, niin mulla on varmaan joku syöpä tai joku tulehdus. Ja niinhän se sitten noin kaksi viikkoa myöhemmin alkoikin menkat.

Jännittävintä näissä menkoissa oli se, että ne ei tehnyt läheskään yhtä kipeätä kuin ennen raskautta. Vuoto oli tavallista runsaampaa ja kesti pari päivää pidempään, mutta selvisin ilman särkylääkettä ihan pienillä jomotuksilla parina ekana vuotopäivänä.

Vaikka vielä ei olla suunniteltu uutta vauvantekoprojektia, niin mielenkiinnolla jään seurailemaan miten kierto alkaa kehittymään. Tuleeko säännöllisesti vai epäsäännöllisesti? Ja oliko nämä lähes kivuttomat menkat vain harvinaista herkkua vai synnytyksen aiheuttamaa luksusta? :D

Seuraavia menkkoja odotellessa.

14 kommenttia:

  1. Mulla alko kans yllättäen kahvipöydässä anoppilassa isänpäivänä :D ja ei kans mitään mukana, vuoto oli aluks niukkaa, mut seuraavat pari päivää jotain ihan muuta.... ai luoja :D kivut edelleen on pahat se mua jopa harmittaa, ku monesti oon kuullut et synnytyksen jälkeen helpottaa. Ps. Meillä ei oo vauvaa enää, vaan taapero. Tyttö täytti eilen 1v <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oii hurjaa! Onnea 1-vuotiaalle!❤️ Niin se vauvavuosi vaan hujahti :D
      Mutta niin noista menkoista, niin täälläkin se eka päivä oli lähinnä tiputtelua ja sittenhän ne hanat vasta aukesivatkin :D Harmi, ettei siellä ole kivut hellittäneet :/ saa nähdä miten tulevat menkat sitten jatkossa kipuilevat vai oliko tämä pysyvä muutos. Tietysti toivon, ettei jatkossa tarvi enää niin kaujeasti tuskailla aina puolukkapäivinä :)
      Mukavaa viikonloppua teille! Onko juhlat luvassa vai joko ne oli? :)

      Poista
    2. Tässä parhaillaan tuskastelen kakkupohjien kanssa.. Mä en saa noita pirulaisia nousemaan.. On vaan lättänöitä... Onneks tulee apukäsiä tänne auttamaan :D ja huomenna lauantaina on pirskeet.

      Poista
    3. Teetkö jonkun vähäsokerisen ja suolattoman tarjoilun vai ihan perus sokerikakkupohjan? Mä vielä pähkäilen, että teenkö vauvaystävällisen tarjoilun vai enemmän aikuisten ja isompien lasten makuun. Toisaalta synttärit on vain kerran vuodessa :D

      Poista
    4. No mä tein ihan perus sokerikakkupohjan ja ihan sitä meillä maistettiin, en niin natsi sen suhteen oo jos tällein harvakseltaan kakkua maistaa, kun ei kuitenkaan jokapäiväiseen ruokailuun kuitenkaan kuulu :) mietin mä kans hetken sellasta vauvaystävällisempää, mut päädyin tohon sit kuitenkin. Voileipäkakkukin vähän yritin maistattaa lusikalla, mut ei kiinnostanut :D

      Poista
    5. No tota mä oon kans miettiny ja varmaan lopulta päädynkin johki perustäytekakkuun :) luultavasti meiänkään poitsu ei sitä kakkua lopulta montaa lusikallista syö :D kivempi tehdä jotain tuttua kuin jollain uudella reseptillä jotain ihan ufoa.

      Poista
    6. Pakko palailla tänne, mulla on ollu suht säännölliset menkat siitä lähtien ku ne taas alko, mut nyt on jo sit kp41 et se siitä säännöllisyydestä :D

      Poista
    7. Oho aika jännä :o tutkimattomia ovat naisen kropan salat :D Mä tässä jännäilen, että tunnistanko ovulaatiota, kun kalenterisovellus ilmotteli jo olevan taas sen aika :) en oo testaillu, mutta veikkaan tulevan piiitkä kierto.

      Poista
  2. Minulla palautu vasta kun neiti oli vuosi ja 11kk. Ja oli ihan normi menkat. Joskin niistä muutui hyvin epäsäännölliset. Kierrot heitti päivien 28-64 välillä. Siksi olikin jännä kun kuopuksesta plussasin, kun en tiennyt ollenkaan milloin hedelmöittyminen oli tapahtunut. Enkä edes uskonut olevani raskaana. Ei ollut oireita. Tuli vain tunne että teenpä tuon viimesen testin roskiin ennen tutkimuksia miksei raskautumista tapahdu. Ja se olikin haalea plussa! Se tunne :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oo ihana yllätys! ❤️
      Sitä vähän kyllä itsekkin jännitän, että kuinka epäsäännölliseksi kierto mahdollisesti muuttuu. Saa nähdä miten käy :)

      Poista
  3. Tämä on kyllä mielenkiintoinen teema; siis oikeasti. Mulla toki synnytyksestä vasta 4 kuukautta, mutta silti olen ehtinyt miettimään tuota. Tosin siitä näkökulmasta, että kuinka pco-kroppani mahtaa toimia synnytyksen jälkeen ja voisiko uusi raskaus tulla hiukan helpommin...
    Itselläni on ollut jo menkkajomotuksia, mutta en kyllä tiedä, mistä on kyse. Tuskin mistään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä oon kans miettinyt tuota, että miten raskaus ja muut hormonit ovat vaikuttaneet mun pco/mfo-tyyppisiin muniksiin. Liekkö mitenkään, mutta ainahan voi toivoa seuraavan raskauden onnistuvan helpommin :) Tuossa neljän kuukauden kohdalla tulee muuten joku hormonimuutos kroppaan tai ainakin mulla oli kaiken maailman menkkatuntemuksia. Kaverilla oli sama ja hormonit aiheutti pahoinvointia yms. Toki joillainhan alkaa menkat jo tosi pian synnytyksestä, täysimetyksestä huolimatta. On se tää naisen kroppa jälleen kerran niin ihmeellinen :D

      Poista
    2. Aijaa? Mikähän muutos tässä kohtaa tulisi?😄 Aika jännä! Oon kuullutkin jostain pahoinvoinnista, mut kaikki on puhunut sen vaan liittyvän imetykseen.
      Huh. Jännää mut mielenkiintoista!
      Toivottavasti meitä molempia onnistaisi helpommin!

      Poista
    3. Mä en tiedä liittyyks se imetykseen, mut siinä kolmen-neljän kuun aikana toki on kaikkea tiheän imua ja muuta yöhulinaa, mikä ehkä voi laittaa kroppaa koville. Ite muistan, että sillon oli hiusten lähtö pahimmillaan ja oli kans vähän sellasta ns. alkuraskauden fiiliksiä :D siksi siis epäilen hormoonimuutoksia olleen.

      Poista

Muistathan pysyä asiallisena :)