10. kesäkuuta 2016

Kierronpäivä 16

Ei oo oikein mitään erikoista kerrottavaa. Unohdin eilen tehdä ovistestin, mutta en usko ovulaation vielä tapahtuneen. Valkovuoto on lisääntynyt huomattavasti, mutta ei ole vielä sitä kuuluisaa kananmunan valkuaista havaittu. Veikkaan, että tuo selkeästi lisääntynyt valkovuodon määrä on Royal Geleen ansiota. Aamulämpö on viime päivinä vain laskenut, mutta tänään se oli taas lähtenyt noususuuntaan. Toivottavasti se meinaisi sitä, että ovulaatio tapahtuu viikonloppuna. Olis niin kiva jos tämä olisi taas hieman lyhyempi kierto.

Ainiin oon huomannu hassun sattuman, nimittäin mulla on nyt viimesen puolen vuoden aikana sattunu ovis ja menkkojen alkamispäivä just suoraan viikonlopulle tai ainakin suurinpiirtein viikonlopulle eli to-su. Taitaa kierto mennä siis aika pitkälti täysien viikkojen mukaan. Joskus aikoinaan, kun en vielä edes tajunnut laskea kierron päiviä, laskin viikkoja. Luulin, että kun puhuttiin että kuukautiset tulee aina neljän viikon välein, että se menee sillein, että viikko menkkoja, sit neljä viikkoa normaalia ja sit taas viikko menkkoja. Silleen se mulla ainakin meni kutakuinkin. Vasta myöhemmin tajusin, että mulla onkin viiden viikon kierto. Nuorempana päättelin menkkojen alkamispäivän siten, että jos vaikka viime kuussa alkoi kuukauden 15. päivä, niin seuraavassa kuussa se alkaa noi 2-3 päivää myöhemmin, eli 17-18. päivä. Siitähän tuleekin jo se noin 34 päivää eli viitisen viikkoa.

Käytännössähän mulla siis on aina ollut ihan säännöllinen kierto, mutta vaan vähän pidempi kuin sen 28 päivää. Joten kannattaako mun edes tavoitella sitä neljän viikon kiertoa, jos mulle normaali onkin se 34 päivää?

On tämäkin kunnon matematiikkaa kerrassaan. Voi niitä aikoja, kun ei edes vielä tajunnut mistään säännöllisistä kierronpäivistä ja ovulaatioista tai mistään muustakaan mitään. Sitä vaan odotti, että menkat alkaa lähipäivinä ja ajatteli, että voi kunpa niitä ärsyttäviä menkkoja ei olisi edes olemassa :D

Njoo mutta tällaista mä taas pohdin pienessä päässäni tällä kertaa.

Ei muuta ku hyvää alkavaa viikonloppua kaikille! :)

6 kommenttia:

  1. Oon aina miettinyt, et miks lääkäritki ihannoi 28vrk kiertoja ku oikeesti joillain on pidempi kierto ja 35vrk on vielä normaali. Noh en tiedä kai tähänkin sit on joku selitys :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niimpä :) Eikös jollekkin pidempikin kierto voi olla normaali, jos se tapahtuu toistuvasti niin. Ilman, että olis välttämättä mitään ongelmaa. Nojoo en tiedä. Ehkä sille tosiaan on lääketieteessä joku rakenteellinen selitys.

      Poista
  2. Aika usein niissä pidemmissä kierroissa on ongelmia ovulaation suhteen, ettei ovista tule ollenkaan tai joka kierrossa. Ja myös vaikka tulisikin joka kierrossa, mutta niin myöhään että luteaalivaihe jää liian lyhyeksi niin silloin myös raskautuminen vaikeutuu. Sen takia lääkärit "ihannoivat" 28 päivän kiertoa.

    Mutta se ei suinkaan tarkoita, etteikö ihmiset joilla ei sitä 28 päivän kiertoa ole, tulisi raskaaksi. Olethan itsekin jo sen saanut todeta kerran :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, ei näihinkään asioihin ole sitä absoluuttista totuutta. Poikkeuksia löytyy aina :)

      Poista
  3. Ootko testaillut ovista tikuilla? Mä testaan aina niin että merkkaan kp:n tikkuun ja säästän ne ja kokoon allekkain. Hahah! Sitten heitän roskiin kun/jos tikku tasavahva. :-D Tossa ne on tiskikoneen päällä aina tiettynä aikana kuusta, sopii vaan toivoo ettei kukaan tee yllärivisiittiä meille! :-D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oon joo testaillut niillä liuskoilla :) Oon kans parissa kierrossa merkkaillu aina et mikä kp kyseessä, mut oon kuitenkin heittänyt roskiin :D Tarvittaessa sitten kaivellu edellisen esiin sieltä roskiksesta xD Haha vois tosiaan vähän vieraat ihmetellä, että mikäs kokoelma tämä on :D

      Poista

Muistathan pysyä asiallisena :)